lördag 28 februari 2015

Strandliv och badjävlar


En gång i tiden var jag en riktig solbög! Vet faktiskt inte hur många gånger jag har gått till överdrift och bränt upp mig. Numera är jag betydligt mer försiktig och solar med måtta. Eller inte alls. Själva badandet sker inte heller lika frekvent som tidigare. Men när temperaturen kryper upp till 33 grader Celsius som i dag och alla andra dagar, är det förstås omöjligt att ägna sig åt torrsim. Det turkosskimrande havet kallar. Sirenerna sjunger sin locksång.

Halvvägs mot horisonten seglar en tremastare och där hav och himmel smälter samman skymtar några av Andamaniska havets klippöar. Det är en oemotståndlig miljö men säsongen börjar gå mot sitt slut, snart är det för varmt, turistleden glesnar och hotellen har så smått börjat rea ut rummen.

Det jag gillar allra bäst med Klong Nin Beach är annars lugnet. Här förekommer ingen strandförsäljning eller uthyrning av strandstolar. Visst finns det chicka strandbarer, men få spännartyper. Och nattlivet? Ja det existerar överhuvudtaget inte. I alla fall inte på den här beachen. Den ursprungliga fiskarbefolkningen är muhammedaner. Varje morgon klockan 05.45 väcks jag av böneutrop från högtalaren utanför hotellet. Den melismatiska, vackra, lite kärva sången påminner mig om den väckarklocka i form av en moské som förgyllde mina morgnar förr i tiden. Vart tog den förresten vägen? Någon?

Moskéväckarklocka med böneutrop på vift.
När jag ligger på lit de parade under solparasollet passerar den lilla fiskebyns badgäster längs vattenlinjen, en och en, i par, grupper eller i oorganiserade horder. Det är frestade att hala fram kameran för att dokumentera de högst olikartade exemplar av Homo Sapiens som slumpmässigt råkar befinna sig på samma ort vid samma tidpunkt. Och alla är vi mer eller mindre avklädda. Ibland också utklädda. Det rycker i kamerafingret när kineserna med stora bredbrättade hattar och färgglada sjalar tar ogenerade selfies vid vattenbrynet. Men mitt samvete säger mig att ett bildspel på temat lätt skulle kunna uppfattas som integrationskränkande. Annars är svenska det dominerande språket, jag befinner mig ju gubevars på Koh Lanta, svenskarnas favoritö i Thailand. Skål tamejfan!