tisdag 17 februari 2015

Högervridet

Den klassiska bilden från övergången till högertrafik i Sverige, Kungsgatan i Stockholm morgonen den 3 September 1967.

Kommer ni ihåg högertrafiksomläggningen, ungdomar? Nej det gör ni förstås inte. Själv tog jag körkort på vänstertiden strax innan högertrafikens införande i Sverige 1967. Det här kommer över mig när jag anländer till Chiang Mai i norra Thailand och haffar en taxi utanför flygplatsen. Först konstaterar jag att bilens ratt sitter fel men efter ett tag greppar jag hela sammanhanget, thailändarna kör ju till vänster! Jomenvisst!

Ett par månader före den svenska övergången till högertrafik erbjöd sig farbror Harald och faster Ebba, mina barnlösa släktingar som nära nog adopterade mig i vuxen ålder, att ta mig till Åland för att jag som nybliven körkortsinnehavare och bilägare skulle få chansen att pröva att hålla till höger. En studie i det som komma skulle. Ålandsvistelsen bestod i att under en vecka utforska Ålands högertrafikantiska vägnät. Varenda liten skitväg! Och där på vägen in mot stadskärnan i Chiang Mai i norra Thailand, får jag hela bilden klar för mig: En ganska udda trio i en liten Volkswagen av 1958 års modell, ni vet den där med pytteliten bakruta och körriktningspilar istället för blinkers, irrandes omkring mellan de åländska kohagarna.

I framsätet bredvid den nybakade bilägaren tronade överingenjör Harald i egenskap av kartläsare. Eftersom farbror Harald besatt en hög grad av självförtroende, ansåg han att kartan var åt helvete och helt felritad när han navigerade tokigt på den lilla ön. Och felåkningarna var legio! I baksätet satt faster Ebba och upprepade sitt mantra höger, höger, höger, höger, smärtsamt högt och rytmiskt i mitt öra. Resan blev, alla goda intentioner till trots, lite halvjobbig. Hajar ni?

Bilarna bytte väghalva. Värre var det med vänsteranpassade spårvagnar och bussar. Många eldades upp.
28 % av världens vägnät har vänstertrafik, i Europa dock bara England, Malta och Irland. På klotet i övrigt gäller vänstertrafik i bland annat Indien, Australien och Nya Zeeland. Och i Thailand förstås! Trafiken i Chiang Mai är både skönt långsam, balanserad och raka motsatsen till gatustressen i Indien, Vietnam och Kambodja. Men inte så lojt lugn som i Laos.

En kuriositet är att Sverige införde högertrafik redan 1718, men efter sexton år återgick man till vänsteråkandet. Och visst är det väl en himla tur att världens trafiksystem är så distinkt indelade i höger eller vänster. Om trafikplanerarna tagit fasta på den politiska utvecklingen i bland annat Sverige, skulle väl alla trafikanter pila fram i mittfåran! Alla utom Sverigedemokraterna som kör sitt egna dyngiga dikesrace.

Allt detta kommer mig före i en högerstyrd taxi på den vänstertrafikerade vägen från flygplatsen i Chiang Mai i norra Thailand. Hjärnan gör sina små skutt och krumbukter. Även i Sydostasien.