söndag 25 januari 2015

Street food



På den livligt trafikerade infarten till Battambang i västra Kambodja ser jag små matstånd och stannar för att hitta något att äta. Efter nära tre månader i Sydostasien har jag ätit mycket street food och mått bra. Gatumaten är ofta både billig och mycket god, ibland når den till och med gourmétnivå. En enda gång under resan har jag blivit sjuk av mat, men det inträffade efter att ha ätit på en exklusiv indisk restaurang i Phnom Penh! Så jag känner mig helt lugn när jag nalkas gatuköket i utkanten av Battambang.

Väl framme får jag en smärre chock och det vänder sig i magen. Det är friterade råttor som säljs! De små kostar 1 SEK och de större 2. I ett annat stånd serveras friterade skorpioner, används som snacks. Det blir nobben! Jag tycker man ska prova nya maträtter och äta lokalt, men för min del går gränsen vid grodor och friterade gräshoppor. Det bör väl också tilläggas att de friterade råttorna inte är stadsråttor utan råttor som fångas ute på risfälten, vegetariska råttor, om det nu kan vara till någon tröst.

Några neutrala bilder från Battambang i ett försök att neutralisera de friterade råttorna.