måndag 29 december 2014

Pappersgudarna


Frågan är om inte Jade Emperor Pagoda i Ho Chi Minh City är det mest spektakulära av alla Vietnams tempel och pagodor, byggt 1909 och tillägnad den taoistiska guden Ngoc Hoang, The Jade Emperor. Via den ganska skräpiga tempelgården och en damm med små sköldpaddor, kommer jag in i helgedomen som härbärgerar ett antal olycksbådande figurer. Mystiska. Despotiska. Smått kusliga. Oförutsägbara. Ja så långt från en moderlig jungfru Maria och blid Jesus man kan komma! Snarare upplever jag det buddhistiska-taoistiska formspråket som en blandning av katolicismens djävulsskildringar och nöjesparkens skräckkammare. En mix som vågar släppa loss de mörka krafterna!

Alla figurer är gjorda av returpapper med hårdfernissa som yttre skal. Skickligt skulpterade i papier mache! Här träffar jag The City God, en till synes ondsint liten man i kockmössa och Resandets Gud i form av en röd häst. Helvetets Härskare omges av sex skumma hejdukar, det är i alla fall vad mina västerländska glasögon ser. De trätavlor som detaljerat visar vad som händer oss förtappade, syndfulla varelser, är i all sin kuslighet ett mästerverk. Och i ett rum sover en tempelvakt sin middagssömn, helt oberörd av människoskarorna som drar förbi samtidigt som en guide talar högt och obehindrat i mobilen.Vid templets entré ligger de små bodarna där månglarna saluför olja i begagnade pepsicolaflaskor, knippen med rökelse och fat för offergåvor i form av frukt, mat och dryck.


Den otvungna vardagsstämningen parat med pappersfigurernas woodoo-approach, står i bjärt kontrast till den hängivenhet som tempelbesökarna visar. En gammal kvinna i slitna kläder och härjat ansikte kramar ömt Resandets Gud, låter hästens lilla bjällra ljuda, smeker djurets huvud och gnider sen händerna mot sin panna och kinder. Transformerar kraften. En fet fläsksvål på ett litet fat bärs fram av en man och placeras framför The City God. Slingor av rökelse strilar upp mot taket. Innerliga böner hörs mumlas. Från ett av de mindre tempelgårdarna hörs sång, en religiös evighetsslinga frampressad ur ett par skraltiga högtalare. Ett varmt lugn härskar i den överkejserliga gudens domäner här på jorden.

Ute på tempelgården lyfter ett par ruggiga duvor och en stor, fet råtta rasslar förbi mina fötter. Utanför pagodan rusar trafiken i ett vanvettigt tempo. Plötsligt inser jag att jag befinner mig långt från min hemorts lugna villakvarter. Mycket långt.