lördag 20 december 2014

Mumsigt!


Friterade gräshoppor med chillisås.
Dalat på Sydvietnamska höglandet är Vietnams växthus. Härifrån skickas grönsaker, frukt och blommor över hela landet. Klimatet i Dalat sägs vara som en enda lång vår. Året runt! Men när jag besöker stan är det regnigt och blåsigt även om många växter står i full blom. Det känns ungefär som en halvtaskig försommardag i Järna. Egentligen borde jag väl skriva om den fantastiska, krispiga salladen och spenaten som jag äter här eller berätta om vilket Mecka för vegetarianer som stan kommit att bli. I stället väljer jag att förmedla några betydligt mer bisarra vietnamesiska matvanor.

I går åt jag friterade gräshoppor. De små insekterna används som snacks och doppas i stark chillisås. När jag vant mig vid det krasande ljud som uppstår när jag tuggar i mej de små krypen, smakar de faktiskt ganska mumsigt. Silkesmaskar är ett annat proteinrikt kosttillskott, de pormaskliknande läckerheterna saluförs i stora bambukorgar på varenda marknad. Grillad groda prövade jag redan på 90-talet på en vietnamesisk restaurang i New York. Nu testar jag grodan igen. Tja den smakar ungefär som en urblekt minikyckling, ganska OK.

Maträtter som jag definitivt inte kommer att provsmaka är hund, råtta och katt. Faktum är att hund är eftertraktad festmat i Vietnam. När jag frågar min vietnamesiska guide Rot om det finns risk för att jag ovetandes serveras hund skrattar han. "Not a chance, man!" Hundköttet betingar ett betydligt högre pris än t ex anka eller kyckling, och är dessutom en bristvara. Hussar och mattar får se upp, hundstölder tillhör vardagen här.

De för en västerlänning bisarra matvanorna ingår förstås inte i det kulturarv som fransmännen lämnade efter sig när de sparkades ut ur landet. Och det gäller i synnerhet inte Le Petit Paris som Dalat kallas. Hit flydde kolonialherrarna från den tropiska hettan vid kusten. Här byggdes de franska kvarteren och de pampiga europeiska villorna som klättrar längs bergssluttningarna. Här inandades frisk bergsluft och bestegs mjuka berg. Här omhuldades det franska köket. Fransoserna införde också kaffedrickandet. Till en början importerades kaffebönorna från Afrika, men ganska snart började vietnameserna odla sitt eget kaffe. I dag är landet den näst största kaffeproducenten i världen.

En lustig detalj: När du beställer vietnamesiskt kaffe får du också alltid en kopp te som en slags stimulansstereo för smaklökarna. Istället för att välja kaffe eller te serveras både och! Kaffedrickandet lär vara en aldrig så upparbetad vana, men vietnameserna ger inte upp sina tusenåriga tetraditioner!

Gammal tekanna på Art Brut-cafeet 100 Roofs i Dallat.
Marknad i en liten by utanför Dalat.