fredag 7 november 2014

Välkänd väska


Ingen kommer undan politiken heter en välkänd låt med en mig närstående, välkänd artist. Numera kommer ingen undan IKEA heller. Det hjälper inte att bege sig till andra sidan jordklotet, för naturligtvis finns det ett IKEA-varuhus även i Hanoi. Det ligger helt nära Temple of Litterature, visdomens tempel. IKEA har också två stora fabriker i Vietnam. Den ena tillverkar alla koncernens bestick. Av detta märker jag ingenting eftersom vietnameser och turister undantagslöst äter med pinnar, t o m nudelsoppa. Inte en kniv, gaffel eller sked så långt ögat skådar!

Den andra IKEA-fabriken blir jag däremot ideligen påmind om. Fabriken tillverkar IKEAS kassar, ni vet de där blåa med gul logga. Kassarna, lätt omstöpta i formen, säljs på många ställen i staden som en chic liten väska, en accessoar. På andra platser, bl a under mitt besök i Halon Bay, har jag även stött på stora sjok av den välkända blå plasten, med logga och allt, som markiser eller skydd för värdefulla varor, ett lass meloner, t ex.

En landsman med insyn i landet (han har bl a besökt fabriken som tillverkar kassarna), berättar att svinnet vid fabriken är stort och oförklarligt. Mannen bekräftar att de blåa påsarna är ett populärt försäljningsobjekt i Hanoi. Han har också sett piratkopior av Nikes träningsbyxor där Nike-loggan ersatts av IKEA-märket som klistrats likt revärer längs byxbenen! Det är fint att Kampradgrabbarna har sån status i Vietnam!