onsdag 11 mars 2015

Sista svängen



Sista svängen i sydost, ja det känns ganska lagom nu. Missförstå mig rätt. Luffandet i Sydostasien har varit fantastiskt, men jag har ju också ett hem långt därborta i Järna. Det börjar att dra ihop sig till final i resebranchen. Från Koh Lanta tar jag mig till partyön Phi-Phi, där byter jag båt till Phuket. Efter att ha häckat några dagar i Phuket Old Town följer ett kort stopp i Bangkok. Sen väntar Järna, men först en mellanlandning i Moskva. En lagom lång turné utan soundcheck!

Temperaturen har glidit upp mot 35 grader Celsius, och varmare lär det bli. Nu längtar jag efter lite oberäknelig svensk vårvinter, inga snömassor (är fortfarande medlem i föreningen Vägra Vinter) men
lagom bitska temperaturer. Raska promenader i slabbig slask runt den lilla skogssjön i hemmakvarteren. Det hoppingivande vårljuset. Logistiken med de doftande omsorgsfullt staplade björkklabbarna som förflyttas från vedskjulet till pannrummet. Några skumma gitarrackord i brasans sken. Möten med nära och kära. Jo för fan, jag längtar hem! Tror jag.


Sigrúns och min resa har varit fantastisk, så mycket INPUT! Att resa i Sydostasien är enkelt och människor är ofta bedårande hjälpsamma. Man tar sig fram fort och lätt, även om närmare 30 hotellbyten i fyra länder frestar på. Kuskandet i Vietnam, Kambodja, Laos och Thailand har fött nya tankar kring människor, åldrande, kultur och i förlängningen ställer jag frågorna Vad gör vi med våra liv? Hur ska jag fortsätta att åldras med värdighet? Tankar som jag hoppas kunna utveckla. Där finns idéer, återstår att se om de bär ända hem. Dessutom finns över ettusensexhundra bilder, filmer, ljudupptagningar och minnesanteckningar i bagaget. Kommer jag någonsin få ordning på allt detta?

Vi syns i det sörmländska vårvinterblasket!

1. Hoi An, Vietnam 2. Tempelfigurer i Battambang, Kambodja 3. Båtmarknad i Mekongdeltat, Vietnam 4. Chinatown i Chiang Mai, Thailand 5. Halon Bay, Vietnam